Slecht beveiligde ICT-systemen vaak doelwit ransomware

27 mei 2017

ransomware

Het bedrijfsleven en de overheid krijgen steeds vaker te maken met cyberaanvallen via ransomware. De grootste aanval, ‘WannaCry’ genaamd, heeft recent meer dan 200.000 computers in 150 landen geïnfecteerd. Het beveiligen van informatie wordt nog te vaak onderschat, terwijl het belang van optimale informatiebeveiliging vandaag de dag groter is dan ooit te voren.

Vergrendeling computer

Ransomware, ook wel gijzelsoftware genoemd, zorgt ervoor dat computers, bestanden op computers of een combinatie van beide blokkeren. Bij het herstarten van de computer verschijnt op het beeldscherm vaak een boodschap van de hacker. In de meeste gevallen wordt de computer pas ontgrendeld, nadat de gebruiker een geldbedrag (vaak bitcoins) heeft betaald.

Kenmerken ransomware

  • Computer en / of bestanden zijn geblokkeerd.
  • Geld geëist (veelal bitcoins).
  • Vaak via bijlage in de mail of verouderde software.

Basismaatregelen

Met goede basismaatregelingen kunnen bedrijven en overheden de kans op een cyberaanval al verkleinen.

  • Een protocol opstellen voor werknemers hoe te werken op de computer.
  • Als ‘administrator’ niet surfen op internet.
  • Updates snel installeren.
  • Monitoren van security.
  • Gebruik een firewall en antivirussoftware.
  • Bijlagen en linkjes in verdachte e-mail niet openen.
  • Back-ups blijven maken (en testen of de back-up daadwerkelijk is gemaakt).

Grote schade cyberaanval

Een cyberaanval via ransomware kan in de meeste gevallen plaatsvinden doordat er te weinig aandacht en geld aan de security wordt besteed. Met name in grote organisaties is het juist van groot belang om de informatiebeveiliging op orde te hebben. De schade die door ransomware wordt veroorzaakt, is vaak niet te overzien. De ICT-systemen van bedrijven en overheden kunnen compleet plat worden gelegd.

En als er dan toch …

En als er dan toch ransomware op uw computer zit? De politie adviseert om niet te betalen. Ook wordt slachtoffers van ransomware geadviseerd om deze te verwijderen aan de hand van de stappen en instructies die op https://www.fraudehelpdesk.nl/ te vinden zijn.
Verder is het zinvol om altijd aangifte te doen.

Meer informatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze klantenservice is bereikbaar op het telefoonnummer 073 – 623 55 42. Of stuur een e-mail naar info@sendin.nl.

Share This