Vragen over de Spreedbox

Ik help u graag met uw vragen.
Een aantal vragen en antwoorden heb ik hieronder al voor u verzameld.

Zoek uw vraag

Veelgestelde vragen over de Spreedbox

Heeft iedere gebruiker een Spreedbox nodig?

Nee. Slechts één van de gespreksdeelnemers heeft een account op een Spreedbox nodig. Die deelnemer moet dan wel de bevoegdheid hebben om andere gespreksdeelnemers uit te nodigen.

Hoeveel gebruikers kunnen er op één spreedbox?

U kunt net zoveel gebruikersaccounts aanmaken als u wilt.
Wij raden verder aan dat er tegelijkertijd niet meer dan 10 vergaderkamers met elk 6 gespreksdeelnemers aan videogesprekken deelnemen.

Hoeveel vergaderkamers kan ik maken?

Het aantal gespreksdeelnemers en de bandbreedte van hen is hier bepalend. Wij adviseren dat er tegelijk in niet meer dan 10 vergaderkamers gesprekken worden gevoerd.

Heb ik een snelle internetverbinding nodig om met de Spreedbox te werken?

Als de Spreedbox slechts wordt gebruikt voor tekstgesprekken en de uitwisseling van bestanden is geen snelle internetverbinding nodig.

Heb ik een snelle internetverbinding nodig voor een videogesprek?

De Spreedbox gebruikt peer-to-peer-technologie. De deelnemers aan een videogesprek hebben daarom een deugdelijke internetverbinding nodig. Maar wat is ‘deugdelijk’? Dat hangt van een aantal factoren af: de resolutie, het aantal gespreksdeelnemers en de omvang van de bestanden dioe worden uitgewisseld.

Wij gebruiken H.265 HEVC (High Efficient Video Coding). Dat is erg efficiënt. Het verdubbelt de compressieverhouding van de traditionele H.264, dat gebruikt wordt in veel huidige producten voor videoconferencing.

Is er een app voor mijn mobieltje of tablet?
We hebben een app voor iOS (iPhone en iPad). Momenteel wordt nog gewerkt aan een app voor Android. U kunt op Android een browser gebruiken die WebRTC ondersteunt.
Waarom kan iemand zichzelf niet toevoegen aan een bestaand gesprek?

U kunt dit het beste vergelijken met een telefoongesprek. Als er al een gesprek gaan de is moet een extra gespreksdeelnemer uitgenodigd worden om aan het gesprek deel te nemen.
Dit is tegelijkertijd een veiligheidsinstelling.

Waarom is de kwaliteit slecht als er veel mensen deelnemen aan een videogesprek?

De Spreedbox gebruik peer-to-peer-technologie. Als er dus bijvoorbeeld drie gespreksdeelnemers zijn, bijvoorbeeld A, B en C, dan ontvangt en verstuurd deelnemer A data van en naar de deelnemers B en C. Hoe meer gespreksdeelnemers er zijn hoe meer data er ontvangen en verstuurd moet worden. De rekenkracht en bandbreedte van ieders computer spelen dus een belangrijke rol bij de kwaliteit van een gesprek.

Het lukt me niet om een online gesprek te beginnen.

De Spreedbox maakt gebruikt van WebRTC. Browsers die dat ondersteunen zijn: Chrome, Iridium, Opera en Firefox.
Microsoft Internet Explorer, Edge en Safari bieden momenteel geen ondersteuning voor WebRTC.

Ik zie de andere mensen niet in de vergaderruimte.

Als u inlogt bevindt u zich standaard in de ‘main’ room. Let erop dat de namen voor vergaderruimtes hoofdlettergevoelig zijn. Dus er is verschil tussen de ruimtes ‘Sendin’ en ‘sendin’.
Als u zeker weet dat u in de juiste vergaderruimte bent kunt u wachten tot de komst van de andere deelnemers.

Wat kan ik doen als ik tegen problemen aanloop tijdens het installeren van de Spreedbox?

Uiteraard kunt u allereerst op deze pagina kijken. Verder kunt u zowel telefonisch als per e-mail contact met ons opnemen.

Hoe kan ik de software in de Spreedbox wijzigen?

De Spreedbox heeft een SSH-server die kan worden gebruikt om toegang te krijgen tot de Spreedbox en om bijvoorbeeld de software te upgraden. De standaard SSH-gebruiker is spreedbox met wachtwoord spreedbox.
Voor Windows gebruikt u een SSH-client zoals PuTTY (www.putty.org). U kunt dan de hostname of het IP-adres van de Spreedbox invoeren. Gebruik SSH poort 22 om verbinding te leggen met uw Spreedbox.

screenshot PuTTY

Op Mac OS en Linux opent u een terminal-venster. U voert dan het volgende commando in:

~$ ssh spreedbox@spreedbox

 

Hoe kan ik de software van de Spreedbox upgraden?

Gebruik PuTTY of een vergelijkbaar programma, login op de Spreedbox en geef de volgende opdrachten:

~$ ssh spreedbox@spreedbox
~$ sudo apt-get update
~$ sudo apt-get -y dist-upgrade

Deze commando’s updaten de softewarecatalogus en passen alle beschikbare upgrades toe. Tijdens de upgrade kan u gevraagd worden om configuratiewijzigingen te beoordelen. Als u niet zeker bent en zelf geen configuratiebestanden hebt gewijzigd moet u altijd het standaard antwoord kiezen.

De Spreedbox heeft beperkte schijfruimte. Het wordt daarom aanbevolen om na een update packages die niet langer nodig zijn te verwijderen.

~$ sudo apt-get -y autoremove

Als de upgrade voltooid is kunt u het beste uw Spreedbox herstarten met de opdracht sudo reboot , zodat alle wijzigingen worden toegepast en actief worden.

Heb ik een statisch IP-adres nodig?

Voor communicatie vanuit uw eigen LAN/WLAN heeft u geen statisch IP-adres nodig.Als de Spreedbox echter vanaf internet bereikbaar moet zijn is een publieke hostname nodig. Als u een statisch IP-adres heeft kunt u een domeinnaam registeren en dat naar uw IP-adres laten wijzen. In het andere geval kan een dynamische DNS-provider worden gebruikt om een subdomein te registeren en dat te laten verwijzen naar uw huidige actieve IP-adres. Er zijn veel DNS-serviceproviders die u van een statusch IP-adres kunnen voorzien.
Meer informatie vindt u hier: https://github.com/spreedbox/spreedbox/wiki/Connect-from-the-Internet.

Hoe kan via het internet verbinding maken met de Spreedbox?

U kunt via internet een verbinding met de Spreedbox maken als u een hostname gebruikt die u heeft geregistreerd bij een DNS-provider. Als u het door de Spreedbox gegenereerde SSL-certificaat gebruikt zal uw browser een beveiligingswaarschuwing tonen dat het SSL-certificaat niet geldig is voor deze hostname.

U kunt dat certificaat vertrouwen en vervolgens verder gaan. Als volgende stap kun u een Let’s Encrypt-gertificaat maken en zo gratis de beschikking krijgen over een volledig geldig SSL-certificaat voor uw Spreedbox.

Als ik probeer in te loggen op de Spreedbox krijg ik de melding dat het domein niet vertrouwd wordt

Om veiligheidsredenen vertrouwt de Spreedbox alleen verzoeken vanaf vertrouwde domeinen. Interne hostnames worden automatisch vertrouwd. Een externe hostname moet worden toegevoegd aan het bestand
/etc/owncloud/additional_trusted_domains.conf
Voer één hostname per regel in. Lege regels en regels die met een # beginnen worden genegeerd.
Geeft iedere keer als u iets heeft gewijzigd en het bestand hebt opgeslagen de opdracht
spreedbox-update-trusted-domains .

Hoe weet ik of mijn Spreedbox beveiligd is?
U kunt naar https://www.ssllabs.com/ssltest/ gaan en de test doen.
Wat kan ik doen als ik mijn wachtwoord kwijt ben?

Op het inlogscherm van de Spreedbox waarmee u verbinding probeert te maken kunt u om een reset van uw wachtwoord vragen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat u u bij de ‘instellingen’ bij ‘persoonlijk’ uw e-mailadres heeft ingevuld. Anders kunt u de admin/beheerder van de Spreedbox vragen om uw wachtwoord met de hand te resetten.

inlogscherm Spreedbox

Op de Spreedbox is Ubuntu Linux geïnstalleerd. Als u het wachtwoord daarvan kwijt bent moet u het systeem resetten. Kijk daarvoor op https://github.com/spreedbox/spreedbox/wiki/Getting-Started voor meer informatie.

Is garantie en onderhoud inbegrepen bij de prijs?

In de aankoopprijs is 12 maanden ondersteuning en onderhoud inbegrepen. Deze ondersteuning en onderhoud houden in dat u contact met ons kunt opnemen met uw vragen en dat u recht heeft op eventuele upgrades. Bij een fout in de Spreedbox heeft u recht op reparatie of vervanging, een en ander naar ons oordeel. In geen geval bestaat recht op garantie bij misbruik of onoordeelkundig gebruikt van de Spreedbox.
Voor de exacte tekst leest u onze support- en garantievoorwaarden.

Waarom heb ik na één jaar aanvullende support en onderhoud nodig?
De Spreedbox wordt steeds verbeterd. U blijft gebruikmaken van nieuwe features als u extra support en onderhoud na één jaar hebt aangeschaft.
Moet ik betalen voor lopende software-updates?
Die zijn inbegrepen in  uw aanspraak op support en onderhoud.
Kan ik iemand inhuren om mijn Spreedbox te installeren?

Jazeker. Vraag naar onze gunstige tarieven. Wij kunnen bij u langs komen. Maar het is ook mogelijk om u remote van dienst te zijn.

Uw antwoord niet gevonden?

Stel ons uw vraag via support@sendin.nl of
bel 073 – 623 55 42.

Wij staan op werkdagen van 9.00 tot 17.30 voor u klaar om uw vraag te beantwoorden