Selecteer een pagina

Werken in de cloud – deel 3

4 januari 2017

Foto van serverracks in een datacenter.

Cloud computing is niet meer weg te denken. Steeds meer organisaties, zowel groot als klein, gaan in de cloud werken. Naast dat het veilig en kostenbesparend is, biedt cloud computing meer voordelen. Werkt u al met cloud computing?
In een korte serie artikelen zullen we u onder andere uitleggen wat u met de cloud kunt, waar u op moet letten en hoe het staat met privacy en beveiliging.
Dit is deel 3 van de serie ‘Werken in de cloud’ met daarin ‘een leverancier kiezen’.

Succesvolle cloud computing

Cloud computing biedt flexibiliteit zonder dat u vooraf een grote investering hoeft te doen. Deze nieuwe IT-trend kan dan ook uitstekend door diverse organisaties worden ingezet. Om ervoor te zorgen dat u en uw werknemers succesvol in de cloud kunnen werken, geven we u een aantal tips.

 

Tips werken in de cloud

  • Stabiele internetverbinding

    Werken in de cloud betekent dat u altijd en overal verbinding met het internet dient te hebben. Een stabiele verbinding is van essentieel belang om zonder problemen te kunnen werken. Wij raden u aan om al voor de overstap op cloud computing uw internet goed te hebben geregeld.

  • Leverancier kiezen

    Op de markt zijn vele aanbieders van cloud computing. Waar dient u op te letten?

    • Open- en eerlijkheid over de beveiliging van de server.
    • Wees er zeker van dat u voor vragen en / of problemen (bijvoorbeeld een storing) altijd kunt bellen en / of beschikken over een monteur.
    • Controleer altijd de voorwaarden om er zeker van te zijn dat u altijd eigenaar blijft van uw eigen documenten, gegevens en applicaties. Bij het opzeggen van een abonnement is het mogelijk dat leveranciers documenten en dergelijke als hun eigendom zien en deze niet teruggeven. Vraag altijd na of datgene wat u in de cloud opslaat ook daadwerkelijk uw eigendom blijft en hoe u de documenten, gegevens en applicaties bij opzegging terugkrijgt.
    • Vraag na hoe wordt omgegaan met aanvragen van autoriteiten voor het inzien van documenten.
    • Vraag na of ook in noodsituaties (brand of natuurramp) automatisch back-ups worden gemaakt.
    • Vraag na hoe wordt omgegaan met oude applicaties. Niet alle programma’s kunnen (snel) worden overgezet.
    • Kies voor een aanbieder waarmee u afspraken kunt maken over de voorwaarden.
  • Deskundigheid binnen bedrijf

    Zorg ervoor dat u binnen uw bedrijf beschikt over een werknemer die verstand heeft van de processen en vragen van collega’s kan beantwoorden of deze eventueel kan voorleggen aan uw aanbieder.

  • Extra beveiliging

    Gebruik naast uw wachtwoord altijd een tweede mogelijkheid om in te loggen. Dit kan bijvoorbeeld met een extra code via een mobiele app of een sms.

  • Informatie hosten

    Bedenk goed welke informatie u wel of niet in de cloud wilt opslaan. Maak hierover goede afspraken met uw werknemer(s).

Meer informatie?

Gaat u overstappen op cloud computing? Wilt u weten wat Sendin voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze klantenservice is bereikbaar op het telefoonnummer 073 – 623 55 42. Of stuur een e-mail naar info@sendin.nl.

Share This